Fairtradoví podvodníciPřidáno: 29.04.2018

Po podvodnících s hedvábí a pašmínou se nyní zaměříme na podvodníky nejhorší - na podvodníky s fair tradem. Proč nejhorší?

Pokud je zákazník podveden koupí "pašmínového" či "hedvábného" výrobku, pak se stane to, že poctivý obchodník, který své zboží označuje správně, je považován za zloděje, případně podvedený zákazník bude příště raději nakupovat jen ve značkových obchodech. Důsledek? Poctivý obchodník nevydělá - což sice není pěkné, ale není to ani nic tak strašného.

 

Zatímco pokud je člověk podvedený ohledně fair tradu, charity či jiných sbírek pro potřebné - většinou už své peníze podobným směrem nikdy nepošle - a pak na to bohužel doplatí ti, kterým je pomoc směřována - tedy ti nejvíce potřební. A to už je opravdu smutné.

 

Co je to fair trade?

 

Fair trade má celkem jasnou definici. Zaručuje vám, že VŠICHNI lidé, kteří se na výrobě zboží podíleli, byli slušně zaplaceni a pracovali v dobém prostředí, ženy i muži měli rovné podmínky, na výrobě se nepodílely děti atd... Paráda!

 

Srážka s cheat tradem

 

Před pár měsíci nám na Facebooku vyskočila reklama na zaručeně pravé hedvábné 100% fairtradové polštářky. Hedvábí ovšem neodpovídala ani fotografie, ani cena, a tak jsme se prostě zeptali:

 

Soutěž: Najděte v popisku alespoň jednu pravdivou informaci :)

 

"Dobrý den, jak je možné, že jsou polštářky tak levné, pokud jsou skutečně z hedvábí? Za tuto cenu by bylo těžké je sehnat i přímo v Nepálu."

 

Tento komentář už si na Facebooku nepřečtete.

Zdroj: Facebook

 

Za několik hodin náš komentář prapodivně zmizel, tak jsme se zeptali znovu. Když zmizel i tento komentář, už začala být celá věc poněkud podezřelá. A tak jsme napsali přímo do komentářů na stránku:

 

"Chtěli jsme se zeptat, proč vašim zákazníkům tvrdíte, že polyesterové polštářky jsou hedvábné a viskózové šály jsou z pravé pašmíny? Nechali jste se napálit nepálskými obchodníky anebo zákazníky klamete úmyslně?"

 

Odpověď přišla druhý den. Materiál polštářků prý u dodavatele ověřili, o hedvábí se skutečně nejedná a popisek bude změněn.

 

Naše reakce byla celkem pochopitelná:

 

"Pokud nevíte, jestli vaše výrobky pocházejí z chemičky anebo z hedvábné plantáže, jak tedy můžete tvrdit, že se jedná o fairtrade - že lidé, kteří je vyrábějí, pracují v dobrých podmínkách a jsou dobře placeni, pokud nemáte tušení, odkud vaše zboží vlastně pochází?"

 

Jaké bylo naše překvapení, když celá konverzace byla v zápětí smazána a byl nám zablokována možnost jakékoliv další příspěvky na Facebook vkládat. I v této fázi jsme stále ještě věřili, že se možná jen jedná o nešťastný krok neinformované brigádnice, která má na starosti komunikaci na Facebooku, nebo něco podobného, a tak jsme do eshopu zavolali.

 

Odpověděl nám velmi příjemný a solidně znějící pán, zřejmě majitel. Omluvil se nám za Facebookové mrzení, který má prý na svědomí jeho kolegyně. Uznal, že o hedvábí ani pašmínu se v žádném případě nejedná, ale lidé jsou tak prý zvyklý šálám říkat (bohužel na stránkách jako pašmína není označen jen typ šály, ale přímo materiál a tomu se tak skutečně neříká) a navíc prý je už na nich z výroby našitá 100% pašmínovo-kašmírová cedulka  (což je další důkaz, že byly nakoupeny někde na tržišti a nikoliv v nějaké férové dílně). Což se samotného fair tradu týče, tak toto označení prý mají jen některé výrobky z nabídky eshopu. Proč tak je označeno i ostatní nefairtradové zboží jsme se sice nedozvěděli, nicméně pán slíbil nápravu, protože rozhodně nikoho podvádět nechce.

 

Uplynulo několik měsíců, popisky se nezměnily, na Facebooku jsme stále zablokováni a nejsme jediní... úplně stejnou zkušenost mají i některé naše zákaznice - poukázaly na nesrovnalosti, komenty byly smazány a ony zablokovány.

 

Jak tedy vlastně faitradové podvodníky poznat?

 

Pokud se informace o Faitradovém zboží nachází vedle hromady evidentně lživých informací, nemusíte nic řešit, pak se o podvodníky jedná zcela určitě. Pokud všechno působí důvěryhodně, je jen na vás, jestli obchodníkovi uvěříte. Certifikované dodavatele oblečení v ČR najdete zde:

 

https://www.fairtrade-cesko.cz/media/letak_dodavatele.81f5.pdf

 

Upozorňujeme ale, že i necertifikovaný prodejce může duch fair tradu splňovat - pokud skutečně zvládne dohlížet například na pěstování, zpracovávání, tkaní, barvení a šití bavlněných výrobků. Pak ale jeho sortiment bude samozřejmě i značně omezený - bude pocházet od jednoho, maximálně dvou dodavatelů. Obchodník, který na jedné hromadě nabízí fairtradové drahé kameny, šály, přehozy přes postel, čaje, nábytek a další hromadu věcí, je podezřelý na první pohled.

 

Zde nám prodejce tvrdí, že se spouští do dolů

v různých částech světa, aby dohlédl

na pracovní podmínky horníků. Uvěříte? :)

 

Co udělat s podvodníky?

 

Moc prosíme - neudávejte, nenahlašujte. Zkuste to po dobrém.

1. Napište jim - ať už veřejně na Facebook či do zprávy, že byste si třeba rádi něco koupili, ale nekoupíte, dokud nezmizí podvodné informace.

2. Podělte se o zkušnost - Heuréka, Facebook, Google...

 

3. Sdílejte tento článek a šiřte osvětu.

 

Co dělat, pokud už nějaký falešný výrobek máte?

 

I když v případě rozporu s kupní smlouvou (přišlo vám něco jiného, než bylo v popisu u výrobku) máte právo zboží kdykoliv vrátit (žádná maximální lhůta neexistuje), předpokládáme, že byste si zboží asi stejně rádi nechali. Od obchodníka můžete tedy požadovat dodatečnou slevu. Jakou?

 

Minimálně 50% v případě, že vám zboží bylo prodáno jako pašmína či hedvábí - tyto materiály mají cca 5-7x vyšší hodnotu, než to, co jste skutečně obdrželi.

 

Minimálně 30% v případě, že jste si koupili fair trade výrobek - o tolik bývají tyto výrobky dražší, aby pokryly právě zvýšené náklady na výplaty dělníkům a řemeslníkům.

(Autor úvodní fotografie - Ramesh Dhakal)

 

 

 

 

 

 

 


Zpět na seznam článků
Zavřít

K článku nebyly přidány žádné komentáře vložit nový komentář

Info Kontakt Tento e-shop provozuje: Oznámení EET Newsletter

Veronika Kobesová
Údolní 48, Brno, 60200

IČO 75501813 DIČ 8053043790

 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Novinky a akce e-mailem
Chcete od nás dostávat novinky přímo na svůj e-mail?
Copyright 2015 - 2018 © Ganga